DSC_0542.jpg


قارچ دنبلان از نظر تغذیه‎ای دارای بیش از 15 نوع پروتئین و ویتامین است. در قارچ دنبلان هیچ نوع دستکاری ژنتیکی توسط انسان انجام نشده و کود شیمیایی در آن نیز به هیچ‎وجه بکار گرفته نشده است. دنبل جزء گران ترین و لذیذترین قارچ‎های خوراکی و دارویی جهان است.

 

قارچ دُنبَلان نوعی قارچ خوراکی گرانقیمت و کمیاب است. این قارچ در گونه های مختلف به رنگهای قرمز تیره، خاکستری، سفید، بنفش و سیاه است ولی لذیذترین نوع آن دارای پوسته? سیاه رنگ است.

در فرهنگ عمید دنبلان یا سماروغ نوعی قارچ ذکر شده که در زمین های مرطوب می روید.

امام رضا و امام صادق و امام محمد باقر(علیهم السلام) با سندهای مختلف فرموده اند که کمئه نوعی قارچ است که خدا بر بنی اسرائیل نازل کرد و آن بدون بذر در زمین های ماسه ای می روید.

 پیامبر اکرم(ص)فرمودند آب آن برای شب کوری و ضعف دید مفید است{بحارالانوار ج59 ص 152}

دنبل قارچی از شاخه قارچ های کیسه ای(آسکومیکوتا) و از تیره دنبلانان و از سرده tuber است.در استان های فارس‏،زنجان، چهارمحال و بختیاری، هرمزگان، همدان، کرمانشاه و تهران می روید. به رنگ های سفید، سیاه و قرمز تیره و خاکستری و بنفش دیده می شود .

معمولا در عمق حدود پنج تا سی سانتی متری خاک و نزدیک ریشه گیاهان به صورت همزیست رشد می کند. در هرمزگان به نام (اغر یا اخر  )  و در تهران دنبلان و در فارس با نام دنبل می شناسند. فصل برداشت آن از نیمه های اسفند تا اواخر فروردین ماه در  سال های پر باران می باشد.

از نظر تغذیه ای دارای بیش از 15 نوع پروتئین و ویتامین های زیادی است.پروتئین بخش مهمی از جیره غذایی انسانهاست و استفاده از انواع قارچ ها علی الخصوص دنبل به عنوان یک غذای سالم رو به افزایش است و هر ساله متقاضیان بیشتری پیدا می کند. چرا که هیچ نوع دست کاری ژنیتیکی توسط انسان در آن نشده و کود شیمیایی نیز به هیچ وجه در رشد آن بکار نرفته است.دنبل جزء گرانترین و لذیذترین قارچ های خوراکی و دارویی جهان است و پرورش و کاشت آن به صورت صنعتی تا به امروز نتیجه چندان مفیدی نداشته است. رعد و برق و باران های مناسب فصلی با افزایش نیترات خاک بر میزان باردهی آن می افزاید.

 قیمت آن در ایران متغییر بوده  و در خارج از کشور نیز خریداران بسیار خوبی دارد.در کشورهای فرانسه و ایتالیا و انگلیس هر کیلو 100 تا 200 دلار به فروش می رسد.بیشترین مصرف آن علاوه بر استفاده خوراکی در تهیه روغن های معطر و نیز داروسازی می باشد.