درباره اصل ازدواج حضرت مهدی (عجلل الله تعالی فرجه الشریف ) تردید وجود داره و نمیشه نظر قطعی داد... در واقع سه نظریه وجود داره:
1- اساساً حضرت ازدواج نکرده اند.
2- ازدواج انجام گرفته ولی اولاد ندارد.
3- ازدواج کرده و دارای فرزندانی نیز هست.
اگر احتمال اول رو بپذیریم ، لازمه اش اینه که امام معصوم علیه السلام یکی از سنّت های مهم اسلامی را ترک کرده باشه و این با شأن امام سازگار نیست.امّا از طرفی دیگر چون مساله غیبت، دارای اهمیت ویژه ایست ، ترک ازدواج با توجه به آن امر مهم تر، اشکالی رو ایجاد نمی کنه. امّا احتمال دوم که اصل ازدواج رو بپذیریم بدون داشتن اولاد، جمع می کند بین انجام سنت اسلامی و عدم انتشار مکان و موقعیت حضرت ، امّا باز این اشکال باقی است که اگر قرار باشد، آن حضرت شخصی را به عنوان همسر برگزیند، یا باید بگوییم که عمر او نیز مانند عمر حضرت طولانی است که بر این امر دلیلی نداریم، یا این که بگوییم مدتی با حضرت زندگی کرده و از دنیا رفته است که در این صورت، حضرت به سنت حسنه ازدواج عمل کرده و پس از آن، تنها و بدون زن و فرزند زندگی را ادامه می دهد.
احتمال سوم اینه که آن حضرت ازدواج کرده و دارای اولاد نیز هست و اولاد آن حضرت نیز فرزندانی دارند. این مساله، افزون بر آن که دلیل محکمی ندارد، اشکال اساسی آن این است که این همه اولاد و اعقاب، بالاخره روزی در جست و جوی اصل خویش می افتند و همین کنجکاوی و جست و جو، مساله رو به جایی باریک می کشاند که با فلسفه غیبت حضرت، سازگار نیست.یعنی معلوم شدن مکان آن حضرت. (چشم به راه مهدی، ص352)
ما در این جا روایات و ادله ای که وجود همسر و فرزند برای حضرت را اثبات می کند می آوریم، امّا صحت و سقم بسیاری از آن ها در جای خود بحث شده و در بسیاری موارد، سخن از احتمال است که استدلال با آن، تمام نیست. در رابطه با همسر یا همسران حضرت، تنها یک روایت است که سرنخی به دست می دهد و آن روایتی است که مرحوم کفعمی در کتاب شریف مصباح نقل کرده است. بر اساس آن، همسر حضرت یکی از دخترهای ابی لهب است.( نجم الثاقب، ص325)