سفارش تبلیغ
صبا ویژن
Slide 1

میت را پس از آنکه در قبر گذاشتند و قبل از آنکه خاک رویش بریزند تلقین می کنند . تلقین کمک بسیار خوبی و چاره ساز برای میت خواهد بود.

مرحوم مجلسی در روضه المتقین می گوید :

تلقین سبب خواهد شد منکر به نکیر بگوید بیا برویم تلقین حجت اش کردند ، احتیاج به پرسیدن نیست پس بر میگردند و سوال نمی کنند .

روزی سلمان برای مردی این روایت را خواند :

خود را برای پاسخ به سوالات نکیر و منکر آماده ساز ، آنها دربارة رسول خدا سوال می کنند . اگر شک کردی و یا منحرف شدی پتکی که در دست دارند بر سرت می زنند که بر اثر آن خاکستر می شوی . او پرسید سپس چه می کنند . سلمان گفت : تو را باز می گردانند و بار دیگر عذاب می کنند ، او از نکیر و منکر پرسید که آنها کیستند ؟

سلمان گفت : آنها نگهبان قبر هستند.

او گفت :آیا آن دو فرشته در قبر انسان را عذاب می کنند ؟ سلمان گفت : آری .

بنابرآنچه که در روایات متعدد از معصومین در این باب وارد شده در خانة قبر سوالاتی که از انسان پرسیده می شود عبارت اند از :

1) خدایت کیست ؟

2) پیامبرت کیست ؟

3) امامت کیست ؟

4) کتابت چه نام دارد ؟

5) دین ات چیست ؟

6) عمرت را در چه راهی به پایان رساندی ؟

7) اموالت را از چه راهی بدست آوردی ودر چه راهی مصرف کردی ؟

8) قبله ات کدام است ؟

9) از نماز سوال می کنند.

10) از زکات سوال می پرسند.

11) از روزه پرسند.

12) از حج سوال می کنند.

13) از دوستان انسان سوال می کنند



در روایت است که هر کس امام رضا (ع) را زیارت کند ، حضرت ضامن انسان می شود و اورا از نکیر و منکر خلاص می کنند .

روزه ماه شعبان و آسان شدن سوالات قبر ‌:

شیخ صدوق در فضیلت روزة شعبان روایت کرده که هر که نُه روز از آن را ، روزه بگیرد منکر و نکیر هنگام سوال با او مهربان می شوند .

احیاء شب بیست و سوم ماه رمضان و آسان شدن سوالات قبر:

از حضرت امام محمد باقر (ع) روایت شده که احیاء شب بیست و سوم قضیلت بسیار دارد برای کسی که احیاء دارد آن را و صد رکعت نماز در آن بخواند حق تعالی رفع کند از او هول نکیر و منکر را و بیرون بیاید از قبرش نوری که روشنی دهد برای اهل جهان .

خضاب کردن و آسان شدن سوالات قبر :‌

از حضرت رسول اکرم (ص) روایت شده که در خضاب چهارده خصلت است و یکی از آنها را حیای منکر و نکیر از خضاب کننده است .

دفن در تربت پاک نجف و برداشته شدن سوالات نکیر و منکر از خواص تربت پاک که حساب منکر و نکیر ساقط می شود از کسی که در آن مدفون می شود .

فشار قبر :

از جمله سختی های پس از مرگ و قرار دادن میت در قبر که خیلی هولناک و وحشت انگیز است ، فشار قبر می باشد .

درباره اینکه آیا فشار قبر بر جسم انسان وارد می شود یا بر روح انسان نظرات مختلفی ارائه شده است :

برخی می گویند : فشار قبر بر جسم میت وارد می شود یعنی به اذن خدا قبر، میت را چنان می فشارد که تمام استخوانهایش شکسته و شیری که ازمادر خورده از بینی اش در می آید .

برخی گفته اند :

فشار قبر بر روح انسان وارد می شود وقتی انسان را در قبر گذاشتند و تنها ماند ، چنان فشاری بر روح میت وارد می شود که سخت او را می آزارد و تمام لذت ها را برایش ناگوار و تلخ می کند .



دعا برای القاء مهر خود در دل دیگران : هر کس بخواهد کسی را به دوستی خود مایل سازد، چندان که یکساعت بدون او شکیبایی و تحمل نتواند کرد این ایه را بخواند، به طعامی بدمد، و به او بخوراند.
«بسم الله الرحمن الرحیم ان لا تعلوا علی و اتونی مسلمین»
«به نام خداوند بخشنده مهربان، توصیه من این است که نسبت به من برتری جویی نکنید و به سوی من در آیید در حالی که تسلیم حق هستید.» (سوره نمل، آیه 30 و 31)
«لو لا ان ربطنا علی قلبها لتکون من المومنین»
«اگر دل او را به وسیله ایمان و امید محکم نکرده بودیم، تا در زمره اهل ایمان در آید.» (سوره قصص، ایه 10)



»» این دعا را برای بیمار بخوانید ان شاء الله شفا یابد ««



در زبده الدعوات روایت کرده است که رسول خدا (ص) به خاننه حضرت فاطمه(س) آمد . امام حسن را بیمار یافت و این منظره بر آن حضرت خیلی گران آمد . جبرئیل نازل شد و گفت : یا محمد تعلیم کنم تو را دعایی که با آن فرزندت از ناخوشی خلاص یابد گردد و بخواند :



اللهم لا اله الا انت العلی العظیم ذو السلطان القدیم و المن العظیم و الوجه الکریم

لا اله الا انت العلی العظیم ولی الکلمات التامات و الدعوات المستجابات خل ما اصبح.



پس حضرت این دعا را خواند و دست خود را بر پیشانی امام حسن (ع) گذاشت و شفا یافت



»» دعایی که در موقع بیماری باید خوانده شود ««



در جواهر القرآن است هر که بیمار باشد و این دعا را در آن بیماری چهل مرتبه بخواند



لا اله اله انت سبحانک انی کنت من ظالمین



اگر در آن ناخوشی بمبرد ثواب شهدا را دریابد و اگر صحت یابد گناهان وی آمرزیده گردد.




این دعا را دائم بخواند :

بسم الله الرحمن الرحیم

یا منزل الشفا و یذهب الداء صل علی محمد و اله و انزل علی وجهی الشفاء

»» دعای دیگر به جهت شفا یافتن از بیماری ««

مریض مکرر بگوید :

بسم الله الرحمن الرحیم

یا هو یا من هو یا من لیس الا هو صل علی محمد و آل محمد




شیخ بهائی فرمودند : هر که این دعا را با خود دارد از جمیع بلیات محفوظ می ماند.

بِسم اللهِ الرَحمنِ الرَحیم

یا هُوَ یا مَن هُوَ یا مَن لَیسَ اِلا هُوَ یا حَیُ یا قَیُومُ یا حَیُ لا یمُوتُ یا حَیُ یا قَیُومُ لااِلهَ

الا انتَ صَلَ علی مُحمدٍ و آل محمَدٍ و ارزُقُنی خَیرَ الدُنیا و الاخَرةِ یا ربَ العالَمینَ .



بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیمْ

امام امیرالمؤ منین (علیه السلام ) به یکى از دانشمندان یهود گفت : هر کس ‍ طباع او معتدل باشد مزاج او صافى گردد، و هر کس مزاجش صافى باشد اثر نفس در وى قوى گردد، و هر کس اثر نفس در او قوى گردد به سوى آنچه که ارتقایش دهد بالا رود، و هر که به سوى آنچه ارتقایش دهد بالا رود به اخلاق نفسانى متخلق گردد، و هر کس به اخلاق نفسانى متخلق گردد موجودى انسانى شود نه حیوانى ، و به باب ملکى در آید و چیزى او را از این حالت برنگرداند.
پس یهودى گفت : الله اکبر! اى پسر ابوطالب ، همه فلسفه را گفته اى ، چیزى از فلسفه را فرو گذار نکرده اى .


885- درمان دردها





بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیمْ

روزى على (علیه السلام ) به کمیل بن زیاد چنین سفارش و وصیت کرد؛ فرمود: اى کمیل ! شیطان باکید و مکر لطیفش بسوى تو مى آید و تو را به طاعتى امر مى کند که مى داند با آن الفت و انس دارى و آن را فرو نمى گذارى پس تو گمان مى برى که او فرشته اى بخشنده است ، در حالیکه بدون تردید او شیطان رانده شده است .
سپس وقتى به او انس گرفتى و اطمینان یافتى ، تو را به اتخاذ تصمیماتى هلاک کننده که نجات در آن نیست وا مى دارد.
اى کمیل ! وقتى که شیطان در سینه ات وسوسه کرد بگو: اعوذ بالله القوى من الشیطان الغوى و اعوذ بمحد الرضى من شرما قدر و قضى و اعوذ بالله الناس من شر الجنه و الناس اجمعین و صلى الله على محمد و آله و سلم و سلم
این پناه جستن به حق تو را از زحمت و اذیت ابلیس و شیاطین همراه او، اگر چه تماما مثل او ابلیس باشند، کفایت کرد.

842- راه مبارزه با شیطان




بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیمْ

در امالى از پیغمبر اکرم صلى الله علیه و آله و سلم روایت کرده که فرمود: روز قیامت که پل صراط را روى جهنم نصب مى کنند، هیچ کسى از صراط عبور نمى کند مگر اینکه جواز ولایت امیرالمؤ منین على (علیه السلام ) را با خود داشته باشد و از ابى سعید خدرى روایت کرده که گفت : رسول اکرم صلى الله علیه و آله و سلم فرمود: روز قیامت پروردگار امر مى کند به دو فرشته که بر صراط بایستند و نگذارند کسى از آن عبور داشته باشند، و هر کسى که جواز نداشته باشد او را به صورت در آتش افکنید، ابى سعید مى گوید: به رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم عرض کردم : فدایت شوم معناى برات امیرالمؤ منین على (علیه السلام ) چیست ؟ حضرت فرمود: نامه اى است که در آن نوشته شده است :
لا اله الاالله محمد رسول الله و امیرالمؤ منین على بن ابیطالب وصى رسول الله و حجه الله على خلقه واقبل بعضهم على بعض یتسائلون


848- جواز عبور از صراط




بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیمْ

مردى از یاران امیرالمؤ منین على (علیه السلام ) مى گوید: روزى از آن حضرت شنیدم که مى فرمود: ترک حشمت و بزرگى و خودنمایى نکن و خود را مشهور نساز و خود را پنهان کن تا یاد تو نکنند و شناخته نشوى ، و راز خود را پنهان دار، و سکوت اختیار کن تا سالم بمانى . آنگاه با دست خود به سینه اش اشاره کرد و فرمود: نیکان را دوست دارد، و بعد با دست خود به عموم اشاره کرد و فرمود: و فاجران را دشمن مى دارد.(1048)


876- خود را مشهور کن





[Designed By Ashoora.ir    مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ ]