سفارش تبلیغ
صبا ویژن
Slide 1

«مرحومه علامه نهاوندی» فرموده است:
یکی از نمازهایی که در رساندن انسان به مطلوب خود، به تجربه ثابت شده خواندن چهاررکعت نماز است به این طریق که این نماز به دو سلام ختم شود.
در رکعت اول پس از سوره حمد، صد مرتبه افوض امری الی الله ان الله بصیر بالعباد (سوره غافر، آیه 44) خوانده شود.
در رکعت دوم، پس از سوره حمد، صد مرتبه الا الی الله تصیر الامور (سوره شوری آیه 53) خوانده شد.
در رکعت سوم پس از سوره حمد صد مرتبه نصر من الله و فتح قریب (سوره صف آیه 13) و در رکعت چهارم پس از سوره حمد صد مرتبه انا فتحنا لک فتحا مبینا (سوره فتح آیه 1) و پس از خواندن نماز به سجده رود و صد مرتبه بگوید:
غفرانک ربنا و الیک المصیر (سوره بقره، آیه 285)
و صد مرتبه استغفرالله و اتوب الیه را بر زبان جاری کند


اهل سلوک گویند: به وقت خواب لازم است انسان مراقبتهای لازم را در مورد خود به کار گیرد، تا موهبتهای بزرگی که در همین خواب برای انبیاء و اولیاء حاصل می شده است، به او عنایت شود.این دستورات عبارتند از:
1- روی به قبله و روی دل به قبله
2- خواندن بسم الله الرحمن الرحیم
3- خواندن آیه مبارکه 110 از سوره مبارکه کهف (قل انما ...)
4- خواندن آیه مبارکه 285 از سوره مبارکه بقره (آمن الرسول...)
5- خواندن تسبیح حضرت زهرا (س)
6- خواندن «آیه الکرسی»
7- خواندن سوره مبارکه قل هو الله احد به مقدار سه یا یازده مرتبه
8- خواندن آیه مبارکه 147 از سوره مبارکه نساء (یفعل الله...) سه مرتبه
9- خواندن آیه مبارکه 18 از سوره مبارکه آل عمران (شهد الله...)
10- ذکر استغفار



حقیقت شگفت انگیز دعا کردن آن است که چنانچه به هنگام نیاز، به جای آخرین کار، نخستین کارتان دعا کردن باشد، به شما نشان داده می شود که نیازتان را چگونه برطرف کنید؛ حال آن که با اتکا صرف به خود، چنانچه از دعا کردن در مرحله نخست چشم بپوشید، ممکن است کارهای زیادی را انجام دهید و هنوز هم آن نیاز وجود داشته باشد.
زن بازرگانی گلو درد سختی داشت که با انواع داروها بهبود نیافت. شبی او در یک گروه کوچک دعا کننده حضور یافت و از آنان خواست که برای درمان گلودردش دعا کنند. دعای آنان برای باز شدن و صاف شدن صدایش چنین بود: «تو برای اظهار نیکویی ات بی قدرت نیستی. هیچ چیز نمی تواند تو را در حبس نگاه دارد. تو با گسترش و آزادی روح ات همنوا هستی. تو اکنون آزادانه شفای ات را طلب می کنی.»
زن بازرگان نیز این جملات را با صدای بلند ادا کرد. ظرف بیست و چهار ساعت، گلوی او کاملا بهبود یافت.
دعا، موثرترین چیزی است که در دنیا وجود دارد. به جای آخرین کار، نخستین کارتان دعا کردن باشد!



بسیاری افراد دعاهای شان اجابت نمی شوند زیرا از این خداوندگار درون بی خبرند. آنان تلاش می کنند که توجه خداوندی را جلب کنند که به تصورشان در دوردست هاست، کسی که ممکن است مشکلات آنان برایش مهم باشد، یا نباشد (یا چیزهایی از این دست را باور دارند.) دعا کردن به درگاه چنین خداوندی مایوس کننده است و چندان جای تعجب نیست که بسیاری برای دعا کردن هیچ تلاش نمی کنند.
یکی دیگر از حقایق شگفت انگیز دعا آن است که دعایی مخلصانه و حقیقی با فشار یا ناکامی همراه نیست زیرا وقتی دعا می کنید با ذات خداوندی نیکویی های والای درون تان ارتباطی متعارف برقرار می کنید. در دعای واقعی شما به درونتان باز می گردید، نه برون!
مادربزرگی به نوه اش می گفت که خداوند در درون است. پسرک می خواست این موضوع را باور کند، اما این حرف برایش تازه می نمود، بنابراین با شک و تردید به فکر فرو رفت، اگر خداوند در درون من است، در آن جا چه کار می کند؟ آیا فقط در آن جا آرمیده است؟
اغلب به نظر می رسد که ذات خداوندی درون مان در انجام درست کار غفلت می ورزد زیرا ما نمی دانیم چگونه با این نیکویی فطری یگانه شویم. در واقع اراده خداوند بر آن است که بیش از آنچه می ستانیم به ما عطا کند. پروردگار پرمهر می خواهد دعاهای مان اجابت شوند. او می خواهد رویاهای مان (که در واقع رویاهای او برای ماست!) به حقیقت بپیوندند. برای او والاترین شیوه جلوه خود از طریق کسی است که به سیمای او و شبیه به خود اوست، یعنی انسان. مشکل آن نیست که خداوند نمی خواهد نیکویی والاتر را به بنده اش عطا کند. مشکل آن است که بنده اش نمی داند آن را چگونه دریافت کند. دعا کردن همان حلقه گم شده است. انسان با دعا کردن، هشیاری اش را برای دریافت کمال موهبت های الهی می گشاید. دعا کردن، یعنی ستاندن.
قدما به این راز کهن واقف بودند که خداوند در درون تان است. در زبان سانسکریت اصیل، برای واژه «دعا»، «پال- آل» آمده که به معنی «قضاوت خود به منزله مخلوقی شگفت انگیز است». این گفته در بالاترین روش های دعا کردن مفهوم می باید، شناخت خویشتن به منزله تجلی شگفت انگیز خداوند و آن گاه یگانگی با آن ذات خدایی درونی. (در فصول بعد، چگونگی انجام آن را به شما می گویم.)
درک این موضوع که خداوند در درون مان ماوا دارد، هیجانی وافر است. دختر بچه ای شش ساله برای نخستین بار در کلیسا حضور یافت. وقتی پدر پزشک اش، پس از مدرسه مذهبی یکشنبه او را ملاقات کرد، به نظرش رسید که دختر در اوج جنت قرار دارد. هنگامی که پدر ازاو پرسید این تجربه چگونه بوده است، او مسحورانه پاسخ داد، بی نظیر بود!
«عزیزم، چه چیزی بی نظیر بود؟»
«پدر، من فهمیدم خدا کجاست! او در آن جا، در میان درختان، سبزه ها، بین حیوانات و هر چیزی که من همیشه شناخته ام، وجود دارد. در ضمن پدر، خداوند در درون من نیز هست و من می توانم هر وقت که بخواهم با او حرف بزنم!»
جورج فاکس نیز در زندگی اش در قرن هفدهم در انگلستان به چنین کشفی دست یافت: خداوند حضور معنوی شفافی است که در روح آشکار شده است. او با درک این موضوع، قدرت معنوی اش را به چنان رشدی رساند که حضور وی موجب لرزش و ارتعاش پیروانش می گشت. بدین ترتیب او فرقه مذهبی کویکرها را ایجاد کرد (انجمن دوستان). جورج فاکس اغلب خداوند را «آموزگار درون» توصیف می کرد.
شانزده قرن پیش، راهب رومی، آگوستین اظهار داشت حیرت می کند که انسان ها باید به دوردست ها بروند تا شگفتی ها را نظاره کنند، حال آن که از بزرگ ترین شگفتی الوهیت عطا شده خداوندی شان- که آن را «شگفتی شایان» توصیف می کرد، بی توجه می گذرند. اندرز سنت آگوستین چنین بود: «به درون تان عقب نشینی کنید چرا که حقیقت در اندرونی ترین بخش وجودتان قرار دارد.»



با افزایش هشیاری دعاکردن در خود، چنانچه به نظر می رسید که قدرت های دعایی دیگر برای تان جذاب نیستند- اگر اوقاتی برای تان پیش می اید که ظاهرا دیگر نمی توانید عمیقا دعا کنید، یا اصلا قادر به دعاکردن نیستید- دلسرد نشوید. این دوران اغلب وقتی پیش می آید که هشیاری دعا در شما تغییر می کند و گسترش می یابد. فرآیند جذب شدن و مرحله پالایش در شرف وقوع است.

ممکن است احساس ناراحتی کنید و در اعماق وجودتان حس غیرقابل توصیف «پرمشغله گی» پیدا شود، در نتیجه برای تان ممکن نیست ک با درون تان تماس برقرار کنید. در این شرایط فرآیند پالایش صورت می گیرد که همانا عواطف منفی قدیمی را خارج می کند و کنار می زند.
وقتی قدرت های دعایی در درون تان احیا شوند، سطوح عمیق تر ذهن نیمه هشیارتان را پالایش می کنند. وقتی این افکار و احساسات کهنه و قدیمی به سطح ذهن هشیارتان می آیند، زمانی است که احساس «پرمشغله گی» می کنید زیرا تغییری عمیق و شفایی عمیق رخ می دهد.

پس از اتمام فرآیند پالایش، شما باز هم قادر خواهید بود که عمیقا دعا کنید، اما شاید به شیوه ای دیگر و در سطحی عمیق تر. درجات و سطوح مختلف دعایی وجود دارند که نیازهای شما در سطوح گوناگون تجربیات زندگی تان تامین می کنند. سنت ترزا، عارف قرن شانزده، مرحله اشراق فزاینده در دعا را در کتاب معروف اش قلعه درونی بیان می کند. در این کتاب او هر چه درجه یا سطح دعا را به اتاق مجزایی در خانه روح مقایسه می کند. او ردشد روح از طریق دعا کردن را با کرم ابریشمی مقایسه می کند که به پروانه ای تبدیل می شود.

بدین ترتیب وقتی به رشد قدرت های دعایی بیفزایید، از طریق درجات و سطوح مختلف دعایی، به درجات و سطوح مختلف دیگر می روید. از آن روست کبرخی ازانواع دعا کردن شما را همیشه راضی نمی کنند و همچنین برای تان موثر واقع نمی شوند. باز هم به همین دلیل است که باید شیوه های گوناگون دعاکردن را که در این کتاب به آن ها می پردازیم و چگونگی برانگیختن را بدانید.
اگر دعا کردن در زندگی تان، آن گونه که انتظار داشتید، موثر واقع نشده است، شاید به آن دلیل است که شما همه انواع دعا کردن را درنیافته اید.

نوعی شیوه دعایی به دفعات درست به نظر می رسد، اما در دیگر مواقع ممکن است همین شیوه موثر واقع نشود. وقتی به نظر می رسد که شیوه دعایی تان قدرت اش را از دست داده است، می تواند نشانه خوبی باشد! ممکن است نشانگر آن باشد که شما از نظر معنوی، ذهنی و عاطفی رشد می کنید و آماده هستید که روش دیگری از دعا کردن را امتحان کنید.



دعا شکوفا کننده روح است
هیچ اتفاق افتاده است که دعا به جای گشایش مسیری به سوی نیکویی های زودآیند، شما را در مسیری بی نتیجه و ناکارآمد قرار دهد؟
دعا کردن شکوفا کننده روح است.
وقتی دعاهای تان اجابت نشده اند، شاید از آن روست که روح تان برای پذیرش آن پاسخ، در شرف شکوفایی بیش تر است.
شاید داستان کشیشی را شنیده باشید که پس از عهده دار شدن نخستین وظیفه کلیسایی، به دین پدر و مادرش رفت. پدر و مادر در انتظار گزارش هایی پر آب و تاب از کار او بودند. وقتی مادرش پرسید: پسرم آیا از وقتی ک تصدی این کار را عهده دار شده ای، خلوص روحانیت ات افزایش یافته است؟ او صادقانه پاسخ داد: خیر، اما چنین چیزی باید رخ دهد! من باید به چنان رشدی برسم که چنین رشدی را موجب شوم. ان مرد جوان درصدد شکوفایی روح اش بود.
وقتی به نظر می رسد که دعاهای تان اجابت نمی شوند، اغلب از آن روست که پاسخ، بزرگ تر و بهتر از حد انتظار شماست. بنابراین همچنان به دعا کردن ادامه دهید تا به آن مقطع از هشیاری برسید که پذیرای ورود موهبت های در راه باشید!
اکنون وقت آن است که تاکید کنید: اکنون من برای نیکویی خداوندی درهر جنبه زندگی ام آماده و پذیرایم. من برای نیکویی خداوند آمده و پذیرایم چه همانا در هر وجه زندگی ام متجلی می شود.
از کشیش معروفی که از همه موهبت های زندگی به حد وفور در اختیار داشت، پرسیدم که راز موفقیت اش در چیست. او پاسخ داد که در ابتدای کارش، روزانه تکرار می کرد: «اکنون من برای دریافت موهبت های الهی در هر جنبه زندگی ام آماده و پذیرایم.» او تکرار این دعا را در عرض سال ها ادامه داده است و از وفور موهبت های تندرستی، مکنت و خرد بهره مند شده است.
ممکن است به دفعات، دعای تان برای آنچه که خواستارش هستید، اجابت نشود، با وجود این دعای تان بی ثمر نیست. گو این که با دعا کردن همیشه همه چیز، به موقع و مطابق میل تان تغییر نمی کنند، این امر حتمی است: شما تغییر می کنید! همیشه نوعی غییر به شکل نامرئی صورت می گیرد که ضروری است و همان به پاسخ های زندگی منتهی می شود.
وقتی دعای تان بلافاصله اجابت نشود، اغلب به این دلیل است ک سعی کرده اید نیکویی و موهبت خداوندی را در زندگی تان محدود کنید.
به احتمال فراوان شما ناهشیارانه و ناخودآگاه گفته اید: «نه میل اراده تو، که میل و اراده من انجام شود. خداوندا برایم مهیا کن.» بدین ترتیب دعاهای تان بی جواب می مانند تا وقتی آن را بدون هر قید و شرطی به خداوند واگذار کنید و بگویید: «خداوندا خودت بهتر می دانی. می دانم که اراده تو برایم بهترین نیکویی قابل تصور است. اکنون این موضوع را رها می کنم و می گذارم که دعایم به والاترین و بهترین شیوه ممکن اجابت شود. اکنون رها می کنم و می گذارم که مصلحت و نیکویی بی انتهای تو دراین اوضاع و شرایط جاری شود.»
می توانید مطمئن باشید که صرف نظر از نیازها و خواسته های تصوری تان چنانچه فقط دعا کنید که مصلحت خداوند در زندگی تان جاری و ساری شود، موهبت های پایا و پیوسته بهسوی تان خواهد آمد. اگر هر یک از ما خودمان را کاملا در اختیار اراده نیکوی خداوند بگذاریم، جهان بار دیگر به بهشت برین تبدیل خواهد شد.
حقیقت شگفت انگیز دعا آن است که خداوند مهرآمیزمان همه دعاها را اجابت می کند. هرگاه دعایی ظاهرا بی پاسخ باقی می ماند، مطمئن باشید که در جایی، بین شما و بخشنده لاینتاهی، دری بسته وجود دارد.
خواسته و تمنای قلبی همیشه به این مفهوم است که خداوند بر در هشیاری تان ضربه می زند و می خواهد وادارتان کند که نیکویی والاتر را در زندگی تان بپذیرید. به جای آن که میل و خواسته تان را به منزله امری ناممکن فرو خورید، اظهار کنید: «من دریافت می کنم. اکنون من می ستانم. من همه موهبت هایی را که خداوند برای من در نظر دارد، می پذیرم. خداوند نیز موهبت هایی بی کران برایم در نظر دارد!»
وقتی پاسخ های تان اجابت نشده اند، به اندرون تان نظر اندازید و درخواست کنید که به شما نشان داده شود مانع را چگونه از سر راه بردارید.



برگرفته از کتاب قدرت دعا - کاترین پاندر ، مینا اعظامی


از پیامبر اکرم (ص) روایت شده است: هرگاه یکی از شما خواب بد و ناراحت کننده ای ببیند، چنین خوابی وسوسه و تلقین شیطانی است، باید با گفتن اعوذ بالله من الشیطان الرجیم از شر و آثار بد آن حتما به خداوند پناه ببرد و آن را برای دیگران بازگو نکند. تا زیانی متوجه او نگردد.در بیان دیگری از آن حضرت روایت شده: هرگاه رویای ناراحت کننده ای برای کسی پیش آید، آن را برای کسی بازگو نکند، بلکه حرکت کند و نماز بخواند.






دعا برای حفظ از قضا و قدر:

برای محفوظ ماندن از اتفاقات ناگهانی هزار و بیست و سه مرتبه خواندن جمله مبارکه «توکلت علی الله» (به خدا توکل کردم) بسیار موثر و مجرب است.



دعا برای دیدن فرد مورد نظر در خواب:

به جهت دیدن فرد یا شیء مورد نظر در خواب خواندن این سه اسم مقدس «النور» و «الباسط» و «الظاهر» به تعداد زیاد با رعایت طهارت و پاکی بدن و لباس طاهر و در مکان مقدس) موثر است.

دعا هنگام روبرو شدن با مشکل:

رسول اکرم (ص) فرموده است:هر کس که اندوه یا غم یا سختی یا بلاء به او رسیده، دعای زیر را بخواند:
«الله ربی، لا اشرک به شیئا، توکلت علی الحی الذی لا یموت»«خدا پروردگار من است. چیزی را شریک او قرار نمی دهم. توکل می کنم بر زنده ای که نمی میرد.»



دعا برای تحبیب (دوست کردن) و تسخیر دیگران

هر کس هفت مرتبه آیه 7 از سوره ممتحنه «عسی ان یجعل بینکم و بین الذین عادیتهم منهم موده و اله قدیر، و الله غفور رحیم» را به کف دست خود بخواند و بدمد، سپس به صورت خود بکشد، هر که او را ببیند، دوستش دارد.


دعا برای فروش خانه و ملک

هر کس می خواهد خانه و یا سرمایش بفروش رسد، دعای زیر را نوشته و به آن محل نصب کند، زودتر به فروش می رسد.
«ربنا آتنا من لدنک رحمه و هیی لنا من امرنا رشدا» «پروردگارا، ما را از سوی خودت رحمتی عطا کن، و راه نجاتی برای ما فراهم ساز».







دعا برای طلب فرزند

«ابی بکربن حرث بصری گوید: به حضرت صادق (ع) عرض کردم:تمام خاندان من از دنیا رفته اند و مرا فرزندی نیست تا از او نسب من باقی بماند، پس چه کنم؟حضرت فرمود: در حال سجده دعای زیر را بخوان.«رب هب من لدنک ذریه طیبه انک سمیع الدعاء رب لا تذرنی فردا و انت خیر الوارثین»
«خدایا به من فرزندانی پاکیزه کرامت کن که تو دعا را می شنوی، خدا مرا تنها مگذار و و فرزندی برومند به من عطا کن در حالی که تو بهترین وارثان هستی.» (سوره آل عمران آیه 38)





دعا برای طلب فرزند پسر
امام صادق (ع) فرموده است:«هر کس که زنش باردار است، در ماه چهارم بارداری زنش دست همسرش را بگیرد، و روی به قبله بایستد، و «آیه الکرسی» را بخواند، و دست بر پهلوی زنش بگذارد و بگوید:
«اللهم انی سمیته محمدا»«خداوند! من این فرزندم را «محمد» نام گذاردم.»خداوند به او فرزند پسر خواهد داد. و اگر نام او را تغییر دهد، چه بسا خداوند فرزند را از او بگیرد.



دعا برای عمر طولانی و حسن عاقبت


امام زین العابدین (ع) در دعای خویش، از خداوند عمر طولانی توام با سعادت درخواست می کند و عرضه می دارد:
«واجعلنی ممن اطلت عمره، و حسنت عمله، و اتممت علیک نعمتک، و رضیت عنه، و احییته حیاه طیبه فی ادوم السرور، و اسبغ الکرامه، و اتم العیش»
«خدایا مرا در زمره کسانی قرار ده که عمرش را دراز، و کردارش را نیکو گردانیده ای و نعمتت را بر او تمام کرده ای و از وی خرسندی، و زندگی خوش و توام با پایدارترین شادمانی و کاملترین کرامت و معیشت عطایش فرموده ای.»


دعا برای عبور از پل صراط


رسول اکرم (ص) فرموده است: «وضو را کامل بگیر، تا از صراط همچون ابر بگذری.»
«کمال وضو» به این است که دعاهای مخصوص در هنگام شستن اعضای وضو خوانده شود. (به رساله های عملیه رجوع شود.)


ختم بسیار مجرب برای حوائج مهم به مدت چهل روز
امام صادق (ع) فرموده است: «هر کس سوره مبارکه حشر را جهت برآورده شدن حوائج و مهمات بزرگ و عظیم چهل روز، روزی یک مرتبه بخواند، حاجت او برآورده می شود، و اگر یک روز فوت شود، باید از سر گیرد.» و گفته شده: هر کس تا چهل روز مداومت کند، مستجاب الدعوه گردد.


دعا برای دور شدن شر مزاحم در زندگی


امام صادق (ع) فرمود: هرگاه از شر کسی خائف و بیمناکی این دعا را بخوان.


«اللهم انک لا یکفی منک احد و انت تکفی من کل احد من خلقک فاکفنی شر (نام فرد شرور آورده شود)»
«بار خدایا، هیچکس شر تو را باز نمی گرداند، و تو شر همگان را باز می گردانی خدایا شر فلانی را از من بازگردان.»



زمانی که در دریایی توفان زده مسافر پریشان و هراسیده یک اقیانوس پیما، سراسیمه نزد ناخدای کشتی رفت و پرسید: «این توفان خیلی خطرناک است؟» او پاسخ داد: «بانوی من به اندازه ای خطرناک است که تنها دعا کردن می تواند ما را نجات دهد.»
زن نفس نفس زنان گفت: «خداوند! آیا کار به آن جا رسیده است؟» حقیقت شگفت انگیز دعا آن است که بیش تر مردم از آن می ترسند. آنان ترجیح می دهند در توفان زندگی فروروند، اما با دعا کردن از آن نجات نیابند. چرا؟
به احتمال زیاد به دلیل ناآگاهی مطلق شان از شگفت انگیزترین نیروی جهان
دعا آنچنان نیروی شگفت انگیزی است که چون مورد توجه تان واقع شود، دیگر رهایش نمی کنید. به دلیل جذابیت، درک مفهوم دعا آسان تر از آموزش دادن آن است. زمانی که این قدرت را در چنگ بگیرید، به فشاری یکنواخت تبدیل می شود که خواستار توجه و اظهار شدن در زندگی تان است.
ممکن است حتی احساس کنید که به دعا کردن اعتیاد» پیدا کرده اید، زیرا درخواهید یافت که برای توفیق واقعی به آن نیاز دارید. دعا کردن می تواند بیش از هر عامل دیگری موجب تقویت، تعالی و احیاتان شود. دعا کردن شما را آرام، راضی و شکوفا می کند حال آن که هیچ چیز دیگری چنین قدرتی ندارد.
حقیقت شگفت انگیز دعا کردن آن است که شما به منزله موجودی روحانی هستید که به سیمای خداوند و کمی پایین تر از فرشتگان خلق شده اید، پس از قدرت های پویای درون تان بهره مندید! با شکوفا کردن این قدرت های دعایی می توانید ذهن و جسم تان را احیا کنید، التهاب های زندگی روزمره را فرونشانید و حتی ممکن است با نیکویی های دور از انتظار، زندگی تان را کاملا تغییر دهید.
دیگر حقیقت شگفت انگیز دعا کردن آن است که هیچ پیچیدگی و ابهامی ندارد. شما می توانید با شیوه هایی آسان قدرت دعا کردن را در اختیار بگیرید و از آن لذت ببرید. در حقیقت راه های بسیار زیادی برای دعا کردن وجود دارند، بیش از آنچه که همیشه ممکن می پنداشتید و هر کدام شان از سروز و شعف سرشارند.
واژه «پویا» و «دینامیت» از یک ریشه اند. آنچه که پویاست قدرتمند، مجبور کننده و سرشار از انرژی است و به تغییراتی منتهی می شود. آنچه که پویاست می خواهد شما را از آن تنگنا برهاند!
«قانون» اصلی است که کارایی دارد. واژه قانون همچنین به مفهوم میل و تمنایی است برای فرمان دادن در زندگی. واژه دعا نیز به معنی ارتباط با خداوند و نیکویی اش است.
بدین ترتیب قوانین پویای دعا کردن، اصول پویایی هستند که کارایی دارند؟ آن ها قوانین ذهن و روح اند که قدرتمند، مجبور کننده و سرشار از انرژی اند و پیشرفت عظیمی را در زندگی تان به وجود می آورند زیرا در ایجاد ارتباط با خداوند و نیکویی اش کمک تان می کنند. افزون بر آن، این قوانین بیش از آنچه که مردم درک می کنند قابل دسترسی و قابل اجرایند. امرسون پا را فراتر نهاد و گفت: ما پیشاپیش «در محاصره» قوانینی هستیم که خود اجرایند! او در نوشته اش در باب قوانین معنوی تصریح می کند:
درس را با این نیت آموزش می دهند ... که زندگی مان آسان تر و ساده تر از آنچه شود که بنایش می کنیم؛ که جهان جایگاهی خرم تر از آنچه شود که هست؛ که هیچ نیازی به کشمکش، اضطراب و نومیدی، به مشت کردن دست ها و فشردن دندان ها نباشد و به ما بیاموزند که خودمان شرارت های مان را تحریف می کنیم. ما در خوش بینی طبیعت دخالت می کنیم ... ما در انحصار قوانینی هستیم که خود را اجرا می کنند!
چه شگفت انگیز است که آگاه باشیم و بدانیم که نیکویی، بدون سعی و تلاش به زندگی مان گام می نهند- که ما با این قوانین قدرتمند ذهن و روح تماس ایجاد می کنیم و این قوانین می توانند خودشان را اجرا کنند.


امام صادق (ع) فرموده است: در شگفتم برای کسی که از چهار چیز بیم دارد، چگونه به چهار کلمه پناه نمی برد!
1- در شگفتم برای کسی که ترس بر او غلبه کرده، چگونه به ذکر «حسبنا الله و نعم الوکیل» (آل عمران ایه 171) پناه نمی برد.در صورتی که خداوند به دنبال ذکر یاد شده فرموده است: پس (آن کسانی که به عزم جهاد خارج گشتند، و تخویف شیاطین در آنها اثر نکرد و به ذکر فوق تمسک جستند) همراه با نعمتی از جانب خداوند (عافیت) و چیزی زاید بر آن (سود در تجارت) بازگشتند، و هیچگونه بدی به آنان نرسید.
2- در شگفتم برای کسی که اندوهگین است چگونه به ذکر «لا اله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین» (سوره انبیاء آیه 87) پناه نمی برد. زیرا خداوند به دنبال این ذکر فرموده است: «پس ما یونس را در اثر تمسک به ذکر یاد شده، از اندوه نجات دادیم و همین گونه مومنین را نجات می بخشیم.» (سوره انبیاء آیه 88)
3- در شگفتم برای کسی که مورد مکر و حیله واقع شده، چگونه به ذکر «افوض امری الی الله، ان الله بصیر بالعباد» (سوره غافر آیه 44) ... پناه نمی برد.
زیرا خداوند به دنبال ذکر فوق فرموده است: «پس خداوند (موسی را در اثر ذکر یاد شده) از شر و مکر فرعونیان مصون داشت.» (سوره غافر آیه 45)
4- در شگفتم برای کسی که طالب دنیا و زیباییهای دنیاست چگونه به ذکر «ماشاءالله لا قوه الا بالله» پناه نمی برد، زیرا خداوند بعد از ذکر یاد شده فرموده است: «مردی که فاقد نعمتهای دنیوی بود، خطاب به مردی که از نعمتها برخوردار بود) فرمود: اگر تو مرا به مال و فرزند، کمتر از خود می دانی امید است خداوند مرا بهتر از باغ تو بدهد.»



بی خویش ، با خدا

اِلهی اَسکََنتَنا دارَاً حَفَرتَ لَنا حُفَرَمَکرِِِها وَ عَلَّقتَنا بِاَیدِی الَمنایا فی حَبایِلِِ غَدرِِِِها …


خدایا!
در خانه ای جایمان داده ای که نگاهمان به هر سو که می دود دام بلایی در پیش خویش کنده می بیند.

در بیابانی فرویمان فرستاده ای که قاصدک چشم از همه جا پیغام سراب می آورد.

و خارهای خیانت، پای خسته را در خویش می فشرد.

خدایا!

گذرمان را از باریکه راههایی انداخته ای که دشنه های فریب از فراسوی خانه ها به انتظارمان نشسته است.

خدایا!

سنگهای گناهان ما را از دهان چشمه های موهبت خویش کنار بزن و دلهای ما را سیراب زلال مهر خویش گردان.

خدایا!

تیرهای آرزو بر تخته سنگهای ناکامی می شکند و جویهای باریک امید بر زمین تفدیده می خشکد.

خدایا!

این عجوزه هزار داماد، آهنگ شکستن عزم مردان کرده است و عمر را به کابین می طلبد.

خدایا!

این دنیای هرزه هر لحظه دامی تازه می گسترد و خود را برای کسی می آراید.

راههای به سوی تو را یا سدّ سکوی مقام می نهد یا گودال زندگی می کند یا دام ثروت می گسترد یا به خویشمان مشغول می دارد و یا …

می دانی که بی پرواز از این موانع نمی توان گذشت.

خدایا!

قدرت پرواز را از تو می طلبیم.

فَاِلَیکَ نَلتَجِیُ مِن مَکایِدِ خُدَعِها و بِکَ نَعتَصِمُ مِنَ الِاغتِرار بِزَخارِفِ زِینَتِها فَاِنََّها اَلمُهلَکَهُ طُلابِها اَلمُتلِفَهُ حُلّالِها اَلمَحشُُّوهُُ بِاالافاتِ اَلمَحشُونَهُ بِالنَّکَباتِ.

خدایا!

عشق به این لجنزار متعفن جامه مخالفت تو را بر ما پوشانده است! تو این جامه را بر تن ما بدر.




خدایا!
چه گذرگاه سختی است این دنیا و چه تنگه صعبی! این چه طعام آلوده ایست که مرگ خورنده را تدارک می بیند!

این چه آب متعفنی است که جگر تشنگان را می سوزاند! خدایا!

این چه معشوقی است که شب را در آرزوی هلاکت عاشقان صبح می کند!

خدایا!

سلامتمان، در گذر از این تنگنا به دست قدرت توست.

بر فراز این پرتگاه مهلک دست امید مان به ریسمان عطف تو آویخته است.

اِلهی فَزَهِّدنا فیما وَ سَلِّمنا مِنها بِتَوفیقِکَ و عِصَمِکَ وَ انزَع عَنَّا جَلابیبَ مُخالِفََتِک و نَوِّل امورَنا بِِحُسنِ کِفایَتکَ وَ اَو فَرَ مَز یدَنا مِن سَعَهِ رَحمَتِکَ …


خدایا!
ریشه های این علاقه را در خاک وجود ما بخشکان، و تارهای این وابستگی را در زوایای قلب ما بسوزان.

خدایا!

عشق به این لجنزار متعفن جامه مخالفت تو را بر ما پوشانده است! تو این جامه را بر تن ما بدر.

خدایا!

این عجوزه هزار داماد، آهنگ شکستن عزم مردان کرده است و عمر را به کابین می طلبد.

خدایا!

حکومت کشور جان با توست! به غیر وامگذار.

خدایا! باغبانی این باغ را به کس مسپار که اگر جز شیره مهر تو در آوندهای این باغ بدود برگها به پژمردگی خواهد نشست و اگر جز باران محبت تو بر این باغ ببارد پرچمهای باغ فرو خواهد افتاد و اگر جز نسیم لطف تو به این بوستان بوزد غنچه ها خواهند مرد.

وَ اَجمِل صَلاتِنا مِن فَیضِ مَواهِبِکَ وَ اغرِس فِی اَفئِدَتِنا اَشجارَ مَحَبََّتِکَ اَتمِم لَنا اَنوارَ مَعرِفَتکَ وَ اَذقنا حَلاوهَ عَفوِکَ و َلَذَّهَ مَعرِفتکَ وَ اَقرِر اَعینِنا یَومَ لِقائکَ بِرویتکَ و اَخرِج حُبَّ الدُنیا مِن قُلوبِنا کما فَعلتَ بِالصالحینَ مِن صَفوَتِکَ و الابرارَ مِن خاصَّتِکَ بِرَحمَتِکَ یا اَرحَمَ الرَّاحِمِینَ و یا اَکرَم َالَاکرَمینَ


خدایا!
سنگهای گناهان ما را از دهان چشمه های موهبت خویش کنار بزن و دلهای ما را سیراب زلال مهر خویش گردان.

معبودم!

در کرت قلبهای ما به جای هرزه گیاهان هوس نهال محبت خویش را بنشان.

خدایا!

آفت علاقه به دنیا بر گندمزار ایمان ما زده است، دریابمان!

آنچنانکه عابدان و صالحان و برگزیدگانت را دریافتی، آنچنانکه بندگان ناب و خالصانت را و آنچنانکه عاشقان و معشوقان خویش را.

با دستهای گرم محبت ای پذیراترین آغوش باز ماندگان!

ای رئوف ترین مهربانان و کریم ترین مهرورزان!




[Designed By Ashoora.ir    مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ ]